Obecnie większość konsumentów przed dokonaniem zakupu zbiera informacje o produktach w internecie. Niestety nie wszystkie sklepy internetowe uwzględniają zmiany w zachowaniach konsumenckich. Jak ważna jest promocja sprzedaży w internecie i jakich zasad należy przestrzegać przy tworzeniu i prowadzeniu sklepu internetowego?
Konsumenci i ich wymagania
Obecnie większość klientów oczekuje od sklepów internetowych czegoś więcej niż tylko możliwości szybkiego, łatwego i wygodnego robienia zakupów. Potencjalni nabywcy są coraz bardziej wymagający i szukają wartości dodanej. Chcą osobistego towarzystwa i delikatnej perswazji. Im dłużej mają do czynienia z produktem i im bardziej dopasowana jest oferta do ich indywidualnych potrzeb, tym większe są możliwości sprzedażowe. Większość sklepów internetowych zupełnie nie wykorzystuje tego potencjału.
Internet jako ważny kanał informacyjny
Internet jest bardzo ważnym kanałem informacyjnym. Około jedna trzecia klientów przed zakupem produktu kieruje się informacjami dostępnymi online. Zwłaszcza młodsi nabywcy coraz częściej uzyskują informacje o produktach z internetu; Badania pokazują, że dla osób poniżej 25 roku życia obecność w sieci jest ważniejsza niż porady w sklepie.
Jeśli promocja sprzedaży w internecie odbywa się z uwzględnieniem podstawowych zasad sprzedaży internetowej, to od informacji online do sprzedaży online jest tylko mały krok.
Wirtualny showroom
Każdy, kto wchodzi do sklepu internetowego i „chce się tylko rozejrzeć”, stawia przed sklepem szczególne wyzwanie — jak zamienić potencjalnego klienta w kupującego. Wirtualny showroom, w którym można zapoznać się z rekomendacjami produktów, okazjami i atrakcjami, zdecydowanie może zachęcić potencjalnego klienta do dokonania zakupu.
Każdy, kto coś kupuje, chce to obejrzeć. Animacje, obrót o 360 stopni i funkcje powiększania pozwalają zapoznać się z oglądanym produktem. Produkty, których można doświadczyć interaktywnie, są kupowane częściej i chętniej.
Porównanie produktów
Konsumenci chcą mieć możliwość porównania kilku rzeczy. Jeśli sklep internetowy umożliwia porównanie kilku produktów ze sobą, a także zestawienie ich indywidualnych cech (kolor, dodatki itp.) to zarówno dostawca, jak i klient odnoszą korzyść.
Pożądana porada
Spersonalizowane rekomendacje produktów, uwzględniające indywidualne preferencje jednostki w aktywizującym podejściu do klienta, przyczyniają się znacznie do sukcesu sprzedaży.
Rezerwacja
„Rezerwacja” to jedna z najważniejszych funkcji dobrego sklepu internetowego: Dlaczego klient przy drugiej wizycie miałby ponownie przechodzić przez wszystkie etapy informacyjne? Lepiej mieć listę rezerwacji, na której może zestawić wszystkie interesujące go produkty.
Indywidualne podejście do klienta
Bardzo ważne jest indywidualne podejście do klientów — dobry sprzedawca wita swoich stałych klientów po imieniu i poleca nowe produkty, które odpowiadają ich indywidualnym zainteresowaniom. W internecie to zarządzanie relacjami odbywa się poprzez funkcje personalizacji – przynajmniej w przypadku sklepów internetowych, które chcą sprzedawać swoje towary.
Newsletter
Ci, którzy regularnie wprowadzają nowe produkty, informują swoich klientów o aktualnych ofertach za pośrednictwem newslettera.