belchatow.net.pl

Blog tematyczny o pracy, biznesie i marketingu internetowym

Rozwój

Radzenie sobie ze stresem – jak sprostać temu wyzwaniu?

Radzenie sobie ze stresem – jak sprostać temu wyzwaniu?

Choć stres bywa pozytywny i w ekstremalnych sytuacjach jest nam w stanie uratować życie, zwykle utrudnia prawidłowe funkcjonowanie. Jeśli jest obecny niemal zawsze, prowadzi do osłabienia organizmu, ma negatywny wpływ na psychikę, a do tego prowadzi do szeregu negatywnych emocji na czele z lękiem, smutkiem oraz niepokojem. Jak sobie zatem z nim radzić?

Stres – próba definicji

Stres jest automatyczną reakcją fizjologiczną na każdą sytuację stanowiącą dla nas zagrożenie, przytłaczającą nas lub wymagającą podjęcia natychmiastowego działania. Co warte podkreślenia, organizm zwykle nie jest w stanie określić, czy mamy do czynienia z rzeczywistym zagrożeniem, czy też nasze obawy nie są uzasadnione. Niemal zawsze reaguje więc w ten sam sposób, a my musimy zmagać się z szybszym biciem serca, wyższym ciśnieniem krwi i przyspieszonym oddechem. W stanie stresu organizm dąży do tego, aby zwiększyć swoją wydolność. Szykuje się do walki, której często wcale nie musimy odbywać.
Współczesna nauka, szukając sposobów na radzenie sobie ze stresem coraz częściej zwraca uwagę na to, że nie zawsze ma on taki sam charakter. Obecnie mówi się więc zarówno o ostrym stresie, będącym reakcją na nagłe zagrożenie, jak i o stresie chronicznym i traumatycznym. Stres chroniczny daje o sobie znać, gdy stresory oddziałują na nas przez dłuższy czas. Z kolei stres traumatyczny jest definiowany jako reakcja na sytuacje mogące doprowadzić do zagrożenia życia i zdrowia. W życiu codziennym najczęściej mamy do czynienia z chronicznym stresem. Ten nie wiąże się jedynie z szybszym tętnem i wyższym ciśnieniem, ale również ze zmęczeniem i trudnościami ze snem, problemami z koncentracją i uporczywymi myślami. Jest obecny bez względu na to, czym się w danym momencie zajmujemy, potrafi więc znacząco utrudniać nasze funkcjonowanie. Na szczęście, radzenie sobie z nim nie jest niemożliwe.

Radzenie sobie ze stresem – o czym pamiętać?

Nie każda rada udzielana osobom walczącym z chronicznym stresem jest tak samo skuteczna. Z pewnością trudno mówić o skuteczności sugestii, aby nie myśleć o stresie, skoro stał się dla nas aż tak naturalny. Radzenie sobie z nim warto więc rozpocząć od… zmian w codziennej diecie. Okazuje się, że w naszym codziennym menu wcale nie brakuje produktów podwyższających poziom stresu. To między innymi kawa i papierosy, warto więc pomyśleć o ich ograniczeniu. Niebezpieczny może okazać się także alkohol oraz cukry rafinowane.
Dobrym pomysłem może okazać się także zadbanie o aktywność fizyczną. Zwykle nie jest jej zbyt wiele w naszym życiu, a tłumaczenie sobie, że nie ma na nią czasu jest bardzo wygodne. Warto jednak zmienić takie podejście, bo naukowo potwierdzono korzystny wpływ na samopoczucie, jakie mają choćby ćwiczenia aerobowe. Radzenie sobie ze stresem zakłada także przywiązywanie większej niż zwykle wagi do higieny snu. Niska jakość snu nasila reakcje stresowe, bo nadnercza mają w takiej sytuacji tendencję do wydzielania większej ilości kortyzolu. Już kilka godzin przed snem dobrze jest więc podejmować te czynności, które pomogą nam w zrelaksowaniu się.

Udostępnij